CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, October 21, 2008

fakta

petikan dari 1 akhbar....

* Karat- karat merujuk kpd kiraan berat utk emas, berlian dan batu permata. Emas terbaik mempunyai komposisi 24 karat atau 41.66 drpd 1000. Lbih tgi nilai karat, menunjukkan kandungan emas lebih byk berbanding logam lain.

* Emas berwarna merah dan tiada emas berwarna putih. Apabila ditafsirkan ia sbg emas putih, sbnrnya ia merujuk kpd aloi @ logam campuran di dlm kndungan emas berkenaan sehingga menukarkan warnanya kpd kelabu.

* Emas putih terbaik adalah di dlm nuasa kelabu. Wrna putih yg terhasil sbnrnya adalah saduran logam rodium.

* Platinum lebih padat berbanding emas. Ia juga lebih mahal utk dibeli @ diproses.

* Komposisi emas yg digunakan amat penting bg memastikan ikatan permata berharga sp belian tdak mudah longgar. Emas sesuai bg memegang batuan permata adalah emas 750 kerana campuran aloi dan logam lain membuatkn komposisinya lebih keras.


(Aku makin excited nak tmbh info psl aksesori wanita nih...)

5 comments:

misz eyeliner said...

jd nye emas kita 'tu' bpe karat?

;p

sayang said...

ntah lah, org pun x tau bpe karat.. hahaha... mcm nak kne beli byk karat je..

misz eyeliner said...

huh...
bekarat la mcm ni. asyik beli emas jek.

OnePolar said...

nak tau mengenai berapa karat emas korang tu, apa kata bagi semua kat kite ti cukup berapa hari kite
bagitau.. (ke pajak arr jawab nya) huahauhauhua

sayang said...

misz : x pe, berkarat sbb beli emas amatlah menguntungkan...
polar : wat???????